Kurs i självhypnos del 2

Kvinna i trans som lyssnar på inspelad hypnos

Välkommen till nästa del av din utveckling

I denna andra del av kursen går jag igenom tapping. Det finns en utförligare film om 6-stegs tapping på min kanal på Youtube. Du hittar den också längre ner här.

Vidare så får du lära dig en teknik att gå ner i trance som funkar minst lika bra om du bara vill somna. Beskrivningen hittar du som vanligt nedanför videon.

Nu kör vi!

Information i text

Repetition: Innan du börjar så bestäm

  1. Vad det är du vill hantera – håll det generellt och öppet, tillåt ditt undermedvetna att hitta rättlösning för dig.
  2. Hur lång tid ska det ta.
  3. Hur vill du känna dig då du kommer ur hypnosen. Använd tre (minst) positiva saker som”pigg, glad och nyfiken” eller ”sömnig, mysig och redo att somna” om du ska sova. Undvik negationer så långt det går.

Att tänka på

  • Sitt eller ligg bekvämt, om du behöver justera under tiden så gör det, det är bättre än att ligga och fundera på att det känns konstigt.
  • Kom ihåg att luta ner huvudet gör under för att komma in i trance fortare, även att slappna av i käken hjälper.

Teknik: VAK eller Betty Erickson metoden

V = Visuellt (syn) A = Auditivt (hörsel) K = Kinestetiskt (känsel)

Under hela tekniken titta rakt fram

Börja med ögonen öppna

Se 3 saker (V). Notera dem och säg tyst för dig själv ”jag ser en grå vägg” t ex. Upprepa för varje sak. Undvik att flytta huvudet eller ögonen utan försök se saker i periferin om du inte hittar något rakt fram

Hör 3 saker (A). Säg tyst för dig själv ”jag hör mina andetag” t ex. Upprepa för varje ljud

Känn 3 saker (K). Säg tyst för dig själv ”jag känner mina ben mot stoeln” t ex. Upprepa för varje sak du känner.

Detta är alltså VVVAAAKKK

Fortsätt med två av varje

Sedan en av varje så det blir

VVVAAAKKK
VVAAKK
VAK

Blunda och gör samma sak med skillnaden att det du ”ser” är saker som ditt undermedvetna producerar eftersom du har ögonen stängda.

Om det blir svårt att visualisera saker så låt det ta sin tid. Nu räknar du upp och börjar med en av varje och sedan 2 och 3 och 4 osv.

VAK
VVAAKK
VVVAAAKKK

Om du börjar tänka på annat, jag gör det hela tiden då jag speciellt har svårt att visualisera, så är det ditt undermedvetna/medvetna som tycker att det är jobbigt och vill att du ska göra något annat. Och när du upptäcker att du tänker på något annat så kan du fortsätta där du var i mönstret och det är ett tecken på att du snart kommer gå in i trance.

Jag använder detta ofta för att somna vid de tillfällen jag har svårt att komma till ro. Om jag lyckas komma till 3 av varje blundandes så ger jag upp och går upp för då vill min kropp inte somna. Det har bara hänt en gång, jag brukar somna på andra steget med slutna ögon om ens det.

Mer matnyttigt

Beskrivning av tapping

Six step tapping från Mike Mandel

Tapping fungerar mot mycket, men inte för alla i alla situationer. Men det är bäst för att komma ur jobbiga känslor, ångest, oro och nervositet t ex. Det fungerar upp till 10 minuter efter att känslan har släppt eller om du kan återuppleva känslan genom att tänka på den.

Börja med att gradera känslans styrka på en skala mellan 0 och 10 där 10 är full panik (t ex)

Tappa ett par varv.

Gradera känslan igen och se hur mycket den sjunkit.

Tappa ett par varv till.

Repetera tills känslan är 0 om det går.

Det kommer vara mycket svårt för kroppen att ha samma känsla igen med samma stimuli, ibland för alla situationer, ibland i den givna situationen.

Hur det går till

Använd alla fingertoppar utom tummen. Tappa 6-15 gånger på i ordning:

  1. Mitt på huvudet
  2. Mitt på pannan lodrätt med fingrarna.
  3. Vid tinningen ut mot örat vågrätt med fingrarna (räcker med ena sidan)
  4. På benet under ögat vågrätt (räcker med ena sidan)
  5. På nyckelbenet där det går ihop med bröstbenet (båda händerna/sidorna)
  6. Krama eller klappa på handleden med hela handen (båda handlederna)

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Länkar till de andra kursmomenten

Självhypnoskurs del 3

Det här är den tredje och sista delen i min självhypnoskurs. Du behöver registrera dig för att komma åt kursen.
Kursen tar totalt 90 minuter och består av tre delar som är 30 minuter långa.

Självhypnoskurs del 1

Det här är den första delen i min självhypnoskurs. Du behöver registrera dig för att komma åt kursen.
Kursen tar totalt 90 minuter och består av tre delar som är 30 minuter långa.