Stressa ner med en fysiologisk suck, ett sätt att andas som tar ner puls och stressnivå på sekunder

Motståndskraft – mitt mål

Motståndskraft eller “resilience” som det heter på engelska. Resiliens på svenska kanske. Det är något av det bästa som finns. Fysisk och mental. Läs mer om vad jag menar med motståndskraft och hur jag behövde den här om dagen.

Motstånd mot motgång

För mig är motståndskraft möjligheten att motstå livets nycker, att ha verktyg för att kunna ta motgångar på ett sätt som inte knäcker eller skadar mig.

För en sak är säker, livet delar ut sina smällar, då och då. Om du då är helt oförberedd på vad som kommer och saknar verktyg för att hantera situationen så kan det gå illa.

I går i Sverige

Jämfört med vad som händer i världen så är det som hände mig i går kväll en skitsak. När det här skrivs så pågår fullt krig i och runt Gaza och två svenskar blev skjutna i Bryssel, för att bara nämna två saker från nyheterna. Och på tal om nyheter, hur hanterar du ett konstant inflöde av “dåliga” nyheter som vi utsätts för hela tiden?

Samtidigt i en stuga utanför Åre hade jag den första kvällen på min Självhypnos Challenge och det visade sig att många inte kom in till mötet för att de saknade en länk med giltig kod.

En länk som jag hade satt till att skicka automatiskt ur ett tredjeparts program.

Så hur hanterade jag det? Jag blev stressad först och försökte komma på ett smart sätt att kontakta mina deltagare. Tyvärr så hade jag inte en fungerande mejllista som kunde skicka direkt, eller mer korrekt, jag kom inte på det då.

Så efter ett par minuters pillande på datorn så tog jag ett djupt andetag, och genomförde kvällen med de som var på plats.

Att hantera livets svårigheter på ett positivt sätt

För ett tag sedan i Östersund

… fick jag en parkeringsböter. Det är ingen stor sak, 600 kr, men sjukt irriterande, i en minut.

För jag har bestämt mig för följande:

När skit händer, som inte är jättehögar med, ja du fattar, så ska jag lära mig något av det, och hitta bättre strategier för att samma sak inte ska hända igen, eller bara hantera situationen där och då på ett bättre sätt.

Så när boten satt där på rutan så tänkte och gjorde jag följande: “släpp det” sedan gjorde jag en kort ögonröresleövning – du kan hitta den på min YouTube Kanal ÅreCoach (som snart byter namn)

LÄNK TILL YOUTUBE ÖGONRÖRELSER

Sedan så

  1. betalade jag räkningen direkt så att jag skulle slippa tänka på den och
  2. så tänkte jag ut en ny strategi att ALLTID betala parkeringen medan jag fortfarande sitter i bilen, eftersom det är när jag tänker att jag ska göra det medan jag går som jag glömmer det.

Svårt att somna

Så efter online-mötet så låg jag i sängen full av tankar och svårt att somna. Så jag gjorde mina övningar med ögonrörelserna (IEMT – se länken ovan för YouTube videon) och så kunde jag sluta irritera mig över det.

Istället så bestämde jag mig för att göra en självhypnos för att hjälpa mig att vara bättre förberedd nästa möte, med en plan för att hantera ett liknande problem.

Självhypnosen skulle sedan gå över i sömn.

Kl 0415 vaknade jag pigg och full av idéer att sätta i verket.

Tre tekniker för mental motståndskraft i vardagen

Jag avslutar med mina tre favorittekniker för att hantera småsvårigheter i vardagen. Jag återkommer till system för att hantera sorg längre fram.

IEMT – ögonrörelseterapi
LÄNK TILL YOUTUBE

Tapping – 6-stegs tapping av Mike Mandel
LÄNK TILL YOUTUBE

Kontrollera din andning
LÄNK TILL YOUTUBE

 

Är du intresserad av att lära dig mer om hur du kan använda nlp och hypnos för att få ett friare liv?

Skriv upp dig i någon av mina ONLINE workshops!

Frågor om motgångar & motståndskraft

  • Vad är motståndskraft?
    Motståndskraft är förmågan att hantera  ett problem eller en situation som för tillfället inte känns positiv.
  • Hur ska man hantera motgångar?
    En del har det naturligt att hantera motgångar på ett positivt sätt. Mitt råd är att du lär dig tekniker som hjälper dig att hantera dem fort så att du kan lära dig nya saker och skapa bättre framtida strategier.
  • Hur kommer man över ett misslyckande?
    Om du anser att något är ett misslyckande så kan du ha rätt MEN du kan också omformulera hela frågan till “Vilka tekniker har jag för att känslomässigt lägga situationen bakom mig så att jag kan lära mig hur jag kan vara bättre förberedd i framtiden fortare?”

Empowering Question

Hur kan du bli bättre på att hantera motgångar redan i dag så att du fortare och lättare kan släppa onödiga känslor och istället skapa bättre strategier för framtiden?

Kurser och webinarier

Ditt nya jag

Ditt nya jag

Vill du ha mer kontroll över ditt liv? Vill du ha kraften att klara av motgångar på ett bättre och mer positivt sätt? Då är detta en samling workshops för dig!

Släpp Oro och Ångest – WEBINAR 90 minuter

Släpp Oro och Ångest – WEBINAR 90 minuter

Lär dig tekniker och lär dig använda dem för att släppa din oro och ångest (och irritation). Du kommer också få möjlighet att bearbeta detta under workshopen med hypnos och NLP och Jonas Höglund på ÅreCoach

Ditt nya jag

Skapa bättre vanor och mål – ONLINE WORKSHOP – 27 nov

Använd vanor och system där de är bäst och mål där de är som bäst. I denna workshop får du lära dig skillnaden och börja använda kunskapen direkt.
Workshopen är online och du har tillgång till inspelning och material så länge du vill.

Hantera Sorg – WEBINAR – 4 december

Hantera Sorg – WEBINAR – 4 december

Ett webinar för att du ska få verktyg för att hantera sorg på ett bra sätt. Ett möte online för ALLA eftersom det är fantastisk kunskap att ha den dagen du behöver sörja.
Kursen är för dig som befinner sig i sorg, har en känsla av att du inte sörjt färdigt eller tror att du behöver verktyg för att sörja i framtiden.